روستای پاژ مشهد ، زادگاه فردوسی حکیم
نوشته شده توسط : gheirati


روستای پاژ مشهد در 15 کیلومتری این شهرقرار دارد. واژه پاژ به معنای هدیه ای است که از شخص بزرگی به دیگری پیشکش می شود. تپه ای در شمال این روستا واقع شده است که در آن کاشی های رنگی و بقایایی از دوران گذاشته به جای مانده است. این بقایا نشان می دهد که این روستا قدمتی دیرینه دارد، بطوری که زمین شناسان معتقدند روستا متعلق به سده های اولیه تا قرون دهم اسلامی است.

روستای پاژ مشهد ، زادگاه فردوسی حکیم

یکی از نکات جالبی که در روستای پاژ مشهد وجود دارد وجود قلعه ای است که مربوط به دوران قاجار می باشد. در سال 1389 در پی اقداماتی که برای شناسایی این روستا انجام شد قلعه بزرگی کشف شد که مشخص شد قدمت آن به زمان قاجاریه برمی گردد.

این روستای قدیمی مساحتی 800 هکتاری دارد که 4 هکتار آن مسکونی است.

محل زندگی فردوسی در روستای پاژ مشهد

بر اساس سند های موجود در 329 یا 330 هجری قمری این روستا زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی بوده است. فردوسی از شاعران پارسی گوی است که از بیش از 30 سال برای نوشتن نظم شاهنامه زمان صرف کرد.

محل زندگی فردوسی در روستای پاژ مشهد

در اطراف قلعه های روستای پاژ مشهد خانه هایی قرار دارد که یکی از این خانه ها از بقیه بلندتر است. گفته می شود این خانه به درخواست کریم الله اسدی کدخدای روستا ساخته شده است. این بنا 90 سال پیش توسط شخصی از مشهد ساخته شد. این خانه خشتی دارای سه در است که اتاق نشیمنگاه آن همچنان وجود دارد.

بسیاری معتقدند این خانه متعلق به فردوسی بود است، اما از آنجا که قدمت این بنا کمتر از صد سال است، احتمال اشتباه بودن این فرضیه وجود دارد. نظر دیگری که برای این خانه وجود دارد این است که احتمالا به دلیل علاقه صاحب این خانه به فردوسی نام خانه فردوسی را برآن گذاشته اند.

یک نقاش با ذوق در سال 1391 روستای پاژ مشهد را با رنگ و روغن کشید و به شکل کارت پستال در اختیار علاقمندان فردوسی قرار داد.

روستای پاژ در کجا واقع شده است؟

اگر رزرو تور مشهد را در برنامه های سفر خود دارید و می خواهید برای چند روز در یکی از هتل های مشهد اقامت کنید، می توانید به این روستای دیدنی هم سری بزنید. این روستا در 15 کیلومتری مشهد در تقاطع جاده کارده وجود دارد.

هتل های نزدیک روستا

رزرو هتل در مشهد برای نزدیک بودن به روستای پاژ مسئله سختی نیست چرا که می توانید به راحتی هتل های زیر را رزرو کنید.

 





:: برچسب‌ها: روستای پاژ مشهد , جاذب های گردشگری مشهد , خانه فردوسی ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: